fbpx

RISTEDE MANDELFLAK MED KANEL – CRISPY OG SØTE UTEN SUKKER!

Ristede-mandler

Ristede mandelflak med kanel er det perfekte tilbehøret når du vil spice opp frokosten din. Bruk de som topping i smoothien, på yoghurt eller dessert. Eller ta en liten håndfull når du er på farten. Er du smart lager du to porsjoner av gangen, slik at du kan gi bort små glass til de du er glad i.

Disse er laget uten sukker, men er allikevel søte og crispy. Og den lille te-skjeen med maldonsalt til slutt setter virkelig prikken over i´en! Du lager de på 1 – 2 – 3, superraskt og superenkelt.

De fleste har fått med seg at mandler er sunt (så lenge det spises med måte selvfølgelig). Grunnene til det er mange – de er blant annet veldig næringsrike, de er fulle av antioksidanter, har høyt innhold av vitamin E, de kan hjelpe deg å kontrollere blodsukkeret, samt senke kolestrolnivået. I tillegg så metter de godt, slik at du har bedre sjanse til å unngå småspising, og de virker effektivt for vektreduksjon. Ikke uten grunn at de blir omtalt som en av de 50 sunneste matvarene der altså!

 

Ristede-mandler

 

DU TRENGER:

(Gir 1 stort glass)

250 g oppskårne mandler
2 ss ekte smør
3 ss sukrin gold
1-2 ts kanel
1 ts maldonsalt

 

SLIK GJØR DU:

Sett ovnen på 180 grader.
Fordel mandlene utover et bakepapir, og la de steke først i ca 5 min (til de begynner å bli gylne).
Smelt smør i en liten kjele.
Tilsett sukrin gold, kanel og maldonsalt, og rør godt.
Ha i mandlene og bland alt sammen, slik at smørblandingen dekker over alt.
Fordel mandlene godt utover bakepapiret, og la de steke i ytterligere 5-10 min (til de har fått en fin farge).
P.S. Pass på så de ikke svir seg, dette kan gå fort.
La de avkjøle seg på kjøkkenbenken, før du heller de over i passende glass.
Oppbevares i tette glass og i romtemperatur.

 

Ristede-mandler

 

BON APPÉTIT!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Handlekurv
Rull til toppen